Bizzi

Specific instructions on procedures for canceling electronic invoices in accordance with regulations

Trong quá trình xuất hóa đơn điện tử, sai sót là điều khó tránh khỏi. Để hỗ trợ kế toán xử lý đúng quy định, bài viết dưới đây của Bizzi sẽ hướng dẫn chi tiết cách hủy hóa đơn điện tử theo Thông tư 78 – từ điều kiện áp dụng, mẫu biên bản đến quy trình thực hiện – giúp doanh nghiệp đảm bảo tuân thủ pháp lý và hạn chế rủi ro.

What is an electronic invoice?

Electronic invoice (E-invoice) is a type of accounting document that is created, sent, received, stored and managed electronically in accordance with the provisions of law. E-invoice has the same legal value as paper invoice if it meets all conditions of authenticity and information integrity.

In which cases should an electronic invoice be canceled?

According to regulations, electronic invoices need to be canceled in the following cases:

Hóa đơn đã lập nhưng chưa gửi cho người mua và phát hiện sai sót cần hủy hóa đơn điện tử
Hóa đơn đã lập nhưng chưa gửi cho người mua và phát hiện sai sót cần hủy hóa đơn điện tử

Cách hủy hóa đơn điện tử sai sót theo thông tư 78

Để thực hiện hủy hóa đơn điện tử theo Thông tư 78, doanh nghiệp/người nộp thuế cần tiến hành theo 4 bước sau:

Step 1: Make a record of invoice cancellation

If the invoice has been sent to the customer, it is necessary to make a Minutes of Invoice Cancellation with confirmation from both the seller and the buyer. The content of the minutes includes:

In case the invoice has not been sent to the buyer, the business can make a cancellation record without the customer's consent.

Step 2: Cancel the electronic invoice on the software

*Note: The software must ensure that the invoice cancellation history is kept for tax audit purposes.

Step 3: Notify the tax authority of the cancellation of the electronic invoice

If the invoice falls under the case of needing to be notified to the tax authority (according to Article 29, Decree 123/2020/ND-CP), the enterprise needs to send a Notice of Invoice Cancellation (Form TB03/AC).
Documents sent to tax authorities include:

How to apply:

Thông báo hủy hóa đơn điện tử với cơ quan thuế

Step 4: Store the electronic invoice cancellation records

After completing the invoice cancellation, the business needs to fully store:

Minimum retention period: 10 years according to accounting and tax regulations.

Important notes when canceling electronic invoices

Penalty level for canceling electronic invoices in violation of regulations

According to Decree 125/2020/ND-CPIf a business cancels an invoice in violation of regulations, it may be subject to the following penalties:

Tips to avoid violations when canceling electronic invoices

Hướng dẫn thủ tục hủy hóa đơn điện tử đã phát hành với B-Invoice

When using B-Invoice software, customers will perform the operation of Canceling their unit's invoice.

Trên thanh Menu, chọn mục Thông báo hóa đơn sai sót

Trên thanh Menu của B-Invoice, chọn mục Thông báo hóa đơn sai sót

– Tìm kiếm Hóa đơn cần lập thông báo sai sót

Tìm kiếm Hóa đơn bị lỗi

On this interface, the system will display a list of invoices that need to be notified of incorrect invoices according to the search criteria. Next, you select Invoice error notification procedures want to edit and import “error notification reason”After filling in all the information, click “Lưu”

Cần nhấn lưu sau khi điền thông tin hóa đơn

Sau khi đã hoàn tất chỉnh sửa hóa đơn điện tử, bạn có thể thực hiện các nghiệp vụ khác bao gồm: View, edit, delete notifications (if any). Đồng thời, hệ thống sẽ cập nhật trạng thái thông báo gửi Cơ quan Thuế trên màn hình các thông báo xử lý hóa đơn sai sót.

Có thể thực hiện các nghiệp vụ khác bao gồm: xem, sửa, xóa thông báo với B-Invoice

After the notification of the incorrect invoice is accepted by the Tax Authority, the customer can proceed to cancel the invoice on the software.

Cách 1: Tại màn hình danh sách Hóa đơn bán hàng, nhấn chọn “Hủy hóa đơn”

Tại màn hình danh sách Hóa đơn bán hàng trên hệ thống Bizzi, nhấn chọn “Hủy hóa đơn”

– Nhập “Lý do hủy” then press the button “Hủy hóa đơn”.

Cần nhập lý do hủy chi tiết, rõ ràng

Method 2: Trên thanh Menu chọn mục “Xử lý hóa đơn”, chọn tiếp “Hủy hóa đơn”, sau đó nhấn “Tạo mới”.

Chọn mục “Xử lý hóa đơn”, chọn tiếp “Hủy hóa đơn”

On the Menu bar, select the item “Xử lý hóa đơn” >> “Hủy hóa đơn” >> “Lập biên bản”.

Bước tiếp theo bấm chọn “Xử lý hóa đơn” >> “Hủy hóa đơn” >> “Lập biên bản”

Next, you enter Minutes number, check the information and execute electronic signature. Then press “In” to download the Invoice Cancellation Record file.

Nhập số biên bản, sau đó nhấn “In” để tải về file Biên bản hủy hóa đơn

Save the minutes in pdf format and sign offline between the seller and the buyer, or sign online between the seller and the buyer. Finally, both parties save the minutes as a basis for canceling the invoice.

Experience Bizzi Bot – Accountant's powerful invoice processing assistant

Applying smart AI - RPA technology, Bizzi Bot's ability can automate 90% of accountants' invoice processing work from "receiving invoices" to "transferring data to accounting software" with an accuracy of up to 99.9%, helping to save 80% of time and 50% of costs for businesses.

Increasing productivity

Each business after registering with Bizzi will be given a separate email integrated with Bizzi Bot. When the supplier sends the invoice to email, millions of bots will help the accountant download the invoice, check the validity and legitimacy of the invoice, etc., and will signal green if the invoice is approved and red if the invoice is approved. The application is in the "at-risk" category. After the accountant finishes checking and clicking "Approve", the data will be automatically retrieved to the accounting software.

Reduce errors, lost invoices

No more worrying about incorrect input, missing entries, or lost invoices. Bizzi is a diligent and meticulous assistant that scientifically manages all paper and electronic invoices for you in one place.

Affordability

Package design services according to the size of the business. The cost of a bill is cheaper like a glass of iced tea.

Smart comparison

Bizzi's intelligent algorithm compares each line of invoices and POs in real time, helping to detect discrepancies quickly.

Speed up approval

Bizzi supports accountants in approving documents and papers for employees anytime, anywhere via computer or phone quickly and easily.

Supplier management

Xác nhận hóa đơn điện tử, PO và giao tiếp với nhà cung cấp của bạn dễ dàng. Quản lý hạn thanh toán và tự động xác nhận tình trạng hóa đơn với bên bán

Expense management

Digitize the entire process of creating payment requests and approving expenses from departments. Expenses for travel, reception, shopping, etc. are managed transparently and effectively.

By automating the accounting process with robots, Bizzi's RPA technology optimizes workflow, helping businesses increase productivity, reduce costs as well as optimize business operations. In particular, limiting the risks of errors with an accuracy of 99.9% and ISO 27001 certification for information safety and security helps businesses accelerate breakthroughs on the digital transformation journey.

Ngoài ra, khả năng của Bizzi Bot có thể làm việc 24/7, không xin nghỉ phép, nghỉ ốm, thôi việc…đảm bảo tiến độ công việc được liền mạch trơn tru. Tóm lại,  trong bối cảnh doanh nghiệp cần tối ưu hóa chi phí và nâng cao hiệu quả kinh doanh, tích hợp giải pháp quản lý hóa đơn điện tử sẽ mang lại nhiều thuận lợi trong việc quản lý tại các cơ quan Nhà nước, bao gồm cả cơ quan thuế. 

If your business is interested in a powerful assistant tool for accountants, supporting the cancellation of electronic invoices, then experience Bizzi right away:

See more: 

Exit mobile version